Kursplan
Poäng: 3 HP
Betyg: Underkänd/godkänd
Engelsk titel: Popular Science Writing in Swedish for Water researchers
Svensk titel: Populärvetenskapligt skrivande på Svenska för vattenforskare
Syfte
Syftet med kursen är att erbjuda verktyg för ett utvecklat skrivande, på svenska och för en bred publik. Ett uttalat mål är även att öka deltagarnas medvetenhet om normer och kommunikativa strategier för olika populärvetenskapliga och vetenskapliga genrer med fokus på svenska, men också i kontrast med engelska.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall deltagare
• Visa förmåga att reflektera över och tillämpa retoriska mönster i
populärvetenskapliga sammanfattningar, populärvetenskapliga tidskriftsartiklar och pressmeddelanden skrivna på svenska.
• Visa förmåga att beskriva och kontrastera några vanligt förekommande sätt att strukturera information inom populärvetenskapliga genrer och pressmeddelanden skrivna på svenska och engelska.
• Visa förmåga att kontrastera populärvetenskapligt och vetenskapligt skrivande på svenska och engelska, genom att identifiera några potentiella skillnader på text och meningsnivå mellan genrer och mellan språk.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall deltagare
• Visa förmåga att reflektera över en skrivprocess där man förmedlar vetenskap till allmänheten (utkast, redigering, revision).
• Visa förmåga att analysera, diskutera och utveckla skrivande av
populärvetenskapliga sammanfattningar, populärvetenskapliga tidskriftsartiklar och pressmeddelanden i sin vetenskapliga disciplin utifrån givna modeller och kollegiala diskussioner.
• Visa förmåga på att ge konstruktiv kollegial återkoppling, såväl skriftligt som muntligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• För godkänd kurs skall deltagare kunna visa engagemang i kollegiala diskussioner kring skrivande och text.
Kursinnehåll
Kursen riktar sig till vattenforskare som vill utveckla sin förmåga att popularisera
forskningsresultat. I kursen ingår flera olika läs- och skrivövningar. Textstruktur utgör en central del i kursen varför såväl retoriska strukturer som allmän informationsstruktur behandlas. Kommunikativa strategier inom vetenskapligt och populärvetenskapligt skrivande och kontrastiv diskursanalys (svenska/engelska) utgör viktiga delar i kursen liksom kollegial återkoppling och olika publiceringskonventioner. Kursen tillämpar ett processorienterat
skrivande där kursdeltagarna tränas i att integrera återkoppling från andra kursdeltagare och kursansvariga i sina texter, samt i att reflektera över denna process.
Undervisningsverksamhet:
Föreläsningar, seminarier, övningar
Examination:
Examinationen baseras på skriftliga uppgifter. Obligatorisk närvaro vid alla seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, respons från kollegor.
Förutsättningar:
Kursen är öppen för doktorander och deltagare från vattensektorn.
Examinator:
Litteratur:
Tillhandahålls under kursen